Being born in the key of “Blue” and creating a contemporary Pan Afro Vibe: Jonas Bibi Hammond – klangverführer | Musik in Worte fassen

Being born in the key of “Blue” and creating a contemporary Pan Afro Vibe: Jonas Bibi Hammond

Den ersten Anlauf zu diesem Interview habe ich vor ungefähr anderthalb Jahren unternommen, als ich „Jamestown“, das erste Soloalbum von Jonas Bibi Hammond, im Sommer 2010 für fairaudio.de besprach. Es war die Zeit der Fußball-WM in Südafrika, sodass sich die Diskussion um eine neue, selbstbewusste, pan-afrikanische Identität nahezu aufdrängte. „Leider wird Afrika immer noch massiv vom alten Stammesdenken bestimmt. Mir geht es einfach darum“, so Hammond damals, „dass diese alten Stammesstrukturen überwunden werden sollten, um zu einer gemeinsamen starken Identität zu finden“.

Dafür macht sich der Produzent und Musiker vor allem mit seinem Projekt „Pan-African Heritage“ stark, für das er als Kurator für die Werkstatt der Kulturen verschiedene Künstler afrikanischer Herkunft, die seit Jahren in Berlin nebeneinander her leben, ohne aber je miteinander gespielt zu haben, auf eine Bühne bringt. Und auch „Jamestown“ bleibt von diesem Gedanken nicht unbeeinflusst, wenn Hammond im „Ga Man Funk“ beispielsweise eine alte Parole der Ga verwendet – jener minoritären Volksgruppe in Ghana, der sein Vater entstammt. Diese heißt übersetzt, „We are not many but we are beautiful“, und kaum erschien der Song, wurde versucht, ihn politisch zu instrumentalisieren, obgleich der Text mit keiner Silbe hergibt, dass irgendjemand besser sei als ein anderer. Hammond wollte damit lediglich ausdrücken, dass man zu dem stehen soll, was man ist, dass man seine Ziele und Träume nicht aufgeben soll. Und so ist auch „Jamestown“ letztendlich kein politisches Album, sondern vielmehr ein sehr persönliches, das immer wieder den aktuellen Ich-Status des Künstlers bestimmt – und natürlich auch von Liedern über die Liebe in all ihren Spielarten keinen Halt macht.

Leider hat die Zeit nie gereicht, das Gespräch fortzusetzen. Nun gibt es „Jamestown“ aber als Special Edition – und eine dazu passende Konzertreihe. Gute Gründe für einen zweiten Anlauf, der – in kleinerer Form – dann auch gelingt.

Klangverführer: The first edition of „Jamestown“ appeared about one and a half years ago. What has gotten you to release a special edition right now?

Jonas Bibi Hammond: I was not finished with all the songs I intended to be on the album, and last year in June my beloved Mum passed away … I simply lost my „Mojo! I was so sad that I had to do what my Mother has been waiting for almost 30 years – a solo Jonas Bibi Hammond CD, instead of me composing and producing for other artists. So I decided to bring out the CD “Jamestown” in a form of limited edition, so I could make peace with my own sorrow. I fell freed from this pain now.

The original version of “Jamestown” was opened by “The Way I Am”, which is, by the way, my personal favorite song of your album. For me, it feels like a statement or declaration of your self, of what you are right now and what you want to be … So I wonder what made you put it downward on the tracklist of the new “Jamestown” edition?

Well, as you can see the CD is now a dedication to my Mum, so I wanted to be in the second row so to speak. And I wanted the more Blue, melancholic.

When we first spoke about your solo album about one and a half years ago, I remember you saying this record covered the last 30 years of your life. If I take a closer look on the songs, I find they were mainly composed in the early Two-Thousands. Does this mean that you have carried all these songs in your head for decades before noting them down?

Many of the songs on the Jamestown CD are remakes of original compositions I wrote in the 70ies, some of which were even recorded back then, but only as demos. I started re-writing and sometimes just recording newer versions of these songs around the year 2000 onwards.

Moreover, I remember you saying that you drew your inspiration many a time out of passing moments. Some of these emotional moments were magical and transferred immediately into music …

Yes, sometimes when I have long walks alone … I hear my own mind, like looking in a mirror, and yes, some songs have been materialized this way. On the other hand, I sometimes wake up in the morning, and have a complete piece with lyrics, as if I received it in a transfer. Sometimes also, the moment is just magic, and a song develops. Like the song „The Way I Am“.

Upon listening closely to your lyrics, I have found that there are remarkably many love songs on the album …

Well, I am a softie, and have never had a problem with being that way … I always say I must have been born in a key of „Blue“, ‘cause all my songs have this deep seated trace of melancholy which fascinates me so much … Dunno where it comes from ( smile). I am in my own way a „Chronic Romantic”… hahahaha.

On March 16, you will not only play the music of the „Jamestown“ album, but also perform some songs with the Pan-African Groove Collective. Can you tell me a bit more about this?

I formed the Band „Pan African Groove Collective“ to fulfill a dream I have had for as long as I have been in Germany , 26 years. I wanted to build a musical bridge between the roots of Black Music in Africa and the development of new black music in the African American communities, and black Diaspora worldwide. Therefore, the concert will feature some of the very best Musicians in Berlin, and we will be playing some of my compositions, fusing Afro Blues with Jazz and Soul. We will also perform some jazzed-up Reggae and Afro beats to create a contemporary Pan Afro Vibe.

Die Special Edition von „Jamestown“ gibt es beispielsweise auf amazon.de. Live zu sehen ist Jonas Bibi Hammond mit seinem Pan-African Groove Collective am Freitag, 16. März 2012, im Club der Werkstatt der Kulturen.

Top